Billede af elev

HF Neurodivergent klæder eleverne på til videre uddannelse

HF Neurodivergent klæder eleverne på til videre uddannelse

HF Neurodivergent giver tiltrængt selvtillidsboost

Lukas er en af de elever, der læser på HF Neurodivergent. Han er netop startet på 2. år. Lukas har gået på flere forskellige folkeskoler og gentagne gange haft oplevelsen af ikke at blive mødt. I det hele taget har folkeskoletiden været præget af negative oplevelser. Lukas mener selv, at han har behov for et selvtillidsboost – og det er det, som han endelig har fundet på HF & VUC København Syd, hvor der er lærere og mentorer, der forstår ham.

Mentorerne hjælper med struktur og forståelse

Lukas er overbevist om, at han ikke ville kunne gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse. ”Jeg bliver meget nemt stresset. Fx stresser lærerskifte mig”, fortæller Lukas, men ved samtidig godt, at det er svært at undgå på en ungdomsuddannelse, ”men så var min mentor Anne god. Hun snakker om det, så overgangen bliver god, og hun lærer mig, hvad jeg kan gøre for at mod-kæmpe det, og ”holde om sig selv”, fortæller Lukas. Lukas drømmer om at læse videre, og har fået troen på, at det kan lade sig gøre. ”Jeg vil gerne være skolelærer. Det er mit mål”, fortæller Lukas. ”Jeg vil gerne hjælpe andre børn, som har det ligesom mig, og dermed styrke folkeskolen, så der er mere plads til forskellighed”.

Særligt område, hvor de kan finde ro

Lokalerne rundt om klassen HF Neurodivergent ligger lidt væk skolens andre elever. Det betyder, at eleverne har mulighed for at finde ro, og trække sig, og ikke være en del af det mylder, der normalt er på en HF-skole, hvor elever kommer og går, og hvor der altid er liv på gangene. Desuden har eleverne en mere struktureret hverdag, og hvis der kommer ændringer, - det kan være en ny lærer eller en skemaændring - sørger mentorerne på for at forberede eleverne, så godt de kan. Lukas forklarer: ”En af de ting, jeg har rigtig svært ved, det er ændringer. Ting skal være som de plejer, og efter skemaet, og hvis ting bliver lavet om, så er jeg ikke særlig god. Jeg skal have en skolegang, hvor der ikke bliver lavet om. Og hvis der kommer ændringer, så skal det siges i så god tid som muligt, så jeg kan nå at omstille min hjerne. Og at dét er der forståelse for her”.

HF Neurodivergent klæder eleverne på til fremtiden

Lukas er meget bevidst om, at han skal passe på sig selv, og at han skal have klare strategier, når han skal til at læse videre efter HF. Det er også en ting, som mentorerne bruger tid på i løbet af de tre år eleverne går på HF-linjen. Eleverne skal få en bedre fornemmelse af, hvornår de skal give sig selv pauser, og hvordan de skal forventningsafstemme med deres omverden.

;