billede af elever der drejer ler

Designfaget på HF kan mere end man tror

Virtuels Udstillingsrum Design Og Arkitektur
Virtuels Udstillingsrum Design Og Arkitektur og mange billeder

Designlærer Anne har oprettet et virtuelt udstillingsrum på instagram, hvor de fleste værker bliver lagt op. Der er fyldt med inspirerende billeder af kreative arkitekttegninger, skitse til huse bygget med ispinde, keramikkrukker og malerier.

De ufærdige skitser og selve processen er vigtig for læringen og bliver også brugt til eksamen, som handler om en diskussion og refleksion over både proces og endelige bud på løsninger. 

Designfaget på HF kan mere end man tror

Designfaget på HF taler ind i fremtiden og giver de studerende unikke kompetencer indenfor innovation og entreprenørskab. 

 

Flere og flere virksomheder og arbejdsgivere har fået øjnene op for, hvad de kreative metoder giver deres medarbejdere af kompetencer til at tænke innovativt, procesorienteret og kreativt for at komme frem til de bedste løsninger. Og netop dette lærer HF-elever, når de tager HF-faget Design og Arkitektur.

Som noget nyt kan du læse Design og Arkitektur hjemmefra som online undervisning
Som noget nyt har designlærer Anne Aagaard Axelsson nu udviklet faget, så det kan læses hjemmefra. “Enhver kan faktisk følge undervisningen hjemmefra ved brug af ting og materialer, som findes i den helt almindelige husholdning,” forklarer designlæreren. Skolen har dog også sørget for, at eleverne har mulighed for at hente et basis materialekit på skolen, hvis der er behov for det.

“Det er meget unikt, at skolen nu også udbyder Design og Arkitektur som et online fag”, fortæller rektor Laila Emiliussen-Hougaard. “Det åbner muligheden for at endnu flere kan tage faget, men det har samtidig krævet en utrolig indsats fra vores dygtige designlærer, der har tilrettelagt et praktisk-kreativt fag med materialehåndtering som et onlinefag.”

Evne til at tænke ud af boksen er efterspurgt i erhvervslivet
Faget Design og Arkitektur giver de grundlæggende forudsætninger for at kunne gennemføre en designproces og føre en idé ud i praksis. De studerende lærer at udvikle idéer samt at analysere og vurdere design-produktet over for omverdenen. I sidste ende giver det kompetencer til at identificere og undersøge et problem og komme med et bud på en løsning. Faget giver eleverne kendskab til designmetoden og dens mange forskellige teknikker og redskaber.

“Det er netop disse kompetencer, der er mere og mere fokus på i samfundet. Både som personlige kompetencer, men også som kompetencer som rigtig mange virksomheder efterstræber”, fortæller Laila Emiliussen-Hougaard, der er i kontakt med de lokale kommuner, arbejdsgivere, sagsbehandlere og virksomheder i Hvidovre og Tårnby.

Flere og flere vælger Design og Arkitektur
HF-faget Design og arkitektur kan både tages som enkeltfag, men er også en del af den 2-årige HF på skolen. Og de seneste år har skolen oplevet stigende interesse for HF-faget Design og Arkitektur, hvilket er en af årsagerne til at det nu også tilbydes som e-learningsfag.

Rektor Laila Emiliussen-Hougaard mener dog, at fagets succes også bunder i den store kvalitet i undervisningen og den nyttighed, som designmetoden i fagets bekendtgørelse, giver de studerende. Hun giver designlærer Anne helt ret i, at det er et fag, som taler ind i fremtiden, og glæder sig over flere og flere vælger designfaget på HF, for det vil både være godt for samfundet og den enkelte.

Vil du vide mere

Læs om den 2-årige HF

Læs om HF enkeltfag

Kontakt skolens studievejledere

billede af instakonto med træskulptur
Virtuels Udstillingsrum Design Og Arkitektur5

Designlærer Anne er sikker i sin sag! Design og Arkitektur er et fag, som taler ind i fremtiden:

“selvom det “bare” er et gymnasiefag, så kan de studerendes arbejde med sanser og materialer overføres direkte til et arbejdsliv. For det første: Når man skaber noget materielt og får sanserne i spil har det ofte en positiv effekt på ens engagement og humør i en stressfyldt hverdag. Den teori og de faglige begreber man lærer i faget, bliver lettere at forstå og huske, når de bliver knyttet til de praktiske og eksperimenterende øvelser, man møder i designmetoden. For det andet: De unge mennesker får et unikt indblik i designmetoden, som netop flere og flere virksomheder anvender for at løse komplekse problemer og udfordringer - netop fordi metoden har fokus på at skabe nye muligheder frem for at fokusere på de eksisterende.”

fortæller Anne Aagaard Axelsson.

;