To tirsdage var HF SoMe-klassen helt fremme i rampelyset - på youtube!

07.06.2018

Stå frem med dit budskab på youtube

To tirsdage har S17-klassen (SoMe-klassen) stillet sig helt fremme i rampelyset. I Youtube-lyrik-forløbet skulle eleverne i grupper blive vaske-ægte youtubere. De fandt inspiration blandt de kendte danske youtubere, og skulle som benspænd flette lyrik og faglig snak om digte ind i deres online sceneoptræden. Det blev til fire videoer, der alle greb ”youtuberen” forskelligt an.

Få modet til at stå frem

Bagtanken med forløbet var også at få eleverne ud over rampen, og give dem modet til at fremføre et budskab offentligt. Det går i tråd med KBH SYDs gennemgående medborgskabsprojekt, hvor eleverne blandt andet skal prøve at deltage i den offentlige debat, og lære at bruge de medier, de har til deres rådighed. Det var derfor et krav, at en fra hver gruppe skulle være frontfigur, og at de også skulle uploade den video, som blev lavet til Youtube. Enten til skolen youtube-kanal eller til deres egen. Dem der ikke havde lyst til at vise deres ansigt på youtube, havde dog mulighed for at vælge et alternativ.

Kommunikationsafdelingen stod for undervisningen

Projektet med s17, der også går under navnet SoMe-klassen, blev startet som samarbejde mellem dansk-læreren Nina Ryder Hansen og KBH SYDs kommunikationsafdeling, og det var derfor Lise Dalmeijer og Mathilde Hvidesten fra kommunikationsafdelingen, der underviste eleverne sammen med Nina. Lise og Mathilde bruger youtube flittigt i skolens kommunikation både ekstrernt og internt, eleverne fik derfor som led i forløbet en grundig introduktion til Youtube som socialt broadcast-medie. Mange af eleverne er daglige brugere af youtube, men havde kun til husbehov reflekteret over, hvad kanalen kan bruges til, og hvordan indhold spredes på youtube.

Brug de medier, der er til jeres rådighed, hvis I vil ud med et budskab

Vi lever i en verden, med et hav af medier til vores rådighed, som vi kan bruge til at komme ud med budskaber og holdninger. ”Eleverne kan selv uploade og fuldstændig selv bestemme, hvad de vil vise verden. De skal ikke igennem en redaktør eller kime journalister ned, for at blive hørt. Vores mission var derfor, at vise eleverne, hvordan de kan bruge Youtube til deres egen fordel, bruge det aktivt og ikke kun kigge med”, fortæller Lise fra kommunikationsafdelingen. Youtube kan være et demokratisk medie, hvor man bliver set og hørt, hvis man vel at mærke bruger mediet rigtigt, for det er selvfølgelig ikke ligetil at få mange visninger på en populær platform, hvor der hvert minut lægges 300 minutters video op. Derfor var det vigtigt at eleverne fik en forståelse for, hvad det er se-værdigt på Youtube - altså hvilke formater virker og får mange visninger. Og det gør ”youtuber”-genren blandt andet. 

Eleverne kan selv uploade og fuldstændig selv bestemme, hvad de vil vise verden. De skal ikke igennem en redaktør eller kime journalister ned, for at blive hørt. Vores mission var derfor, at vise eleverne, hvordan de kan bruge Youtube til deres egen fordel, bruge det aktivt og ikke kun kigge med, - Lise fra kommunikationsafdelingen på KBH SYD

Hvad er en youtuber

Eleverne kunne vælge mellem to slags youtubere. Den der ”bare” snakker. Og den der ”reagerer” – altså kommenterer – på en andens video. Et par grupper valgte det sidste, og tog udgangspunkt i videoerne fra Lyrikporten, hvor danske lyrikere læser deres digte højt. Flere grupper gik kreativt til opgaven og havde klart fokus på, hvad unge helt sikkert finder interessant: At det er sjovt at se på.

Kritik af Yahya Hassan

En drengegruppe valgte at kommentere Yahya Hassan som digter. De lavede en kritisk og morsom youtube-video, hvor de udstillede modsætningen mellem Yahya Hassan som seriøs digter og den provokerende og til tider utilregnelige person, man har set ham som i medierne.

Do-it-yourself

En anden gruppe valgte at fortælle om, hvordan man fx kan bruge google til at lære mere om lyrik, hvis man skulle være så (u)heldig, at trække det til eksamen. Dansk-lærerne Nina måtte dig påpege, at selvom deres intentioner var gode, så kan det ikke anbefales, at gå så let til emnet og dansk-faget, hvis man ville have en god karakter til eksamen. Det råd et hermed givet videre.

Glade for at være kreative og gode til at redigere

Eleverne var overordnet set glade for at arbejde kreativt med video, retorik og redigering. Alle dem, der redigerede video, blev så dygtige til at bruge programmerne, at de nemt ville kunne arbejde videre med video-redigering, hvis de en dag gerne vil udover rampen og ud med deres budskab på Youtube.

Vi ser frem til at se deres produktionerne fremover!