Tasia og Carl er elevmentorer: Ved hvordan det er at kæmpe i skolen

28.10.2019
HF & VUC KBH SYD har indført elevmentorer, fordi ledelsen vil gøre rigtig meget for at eleverne trives. På Hvidovre-afdelingen er det eleverne Tasia og Carl, der står klar til at lytte og tage de svære snakke.

Kontakt en af elevmentorerne, hvis du har det svært med lektierne, lærerne, motivationen eller noget privat som påvirker din hverdag og skolegang. De vil altid lytte. Skriv til:

  • Tasia: tasi0034@kbhsyd.nu
  • Carl: carlmorgan8@hotmail.com

HF & VUC KBH SYD har indført elevmentorer, fordi ledelsen vil gøre rigtig meget for, at eleverne trives. På Hvidovre-afdelingen er det eleverne Tasia og Carl, der står klar til at lytte og tage de svære snakke. 

45-årige Tasia Zabell og 23-årige Carl Morgan har smøget ærmerne op. I hvert fald billedligt talt. De to HF-studerende har meldt sig som elevmentorer på skolen - begge kender nemlig følelsen af, at problemer i privatlivet påvirker hverdagen så meget, at skolegangen bliver svær.

Brænder for at være en ressource for andre

Mentorerne håber, at elever, der oplever et problem, vil hive fat i dem på gangene eller sende dem en mail, hvis der er brug for en at vende verdenssituationen med. Mentorforløbene kan bestå af alt lige fra gruppevejledning til sessioner på tomandshånd og indrettes efter det, den enkelte elev har behov for.

Og både Carl og Tasia brænder for at være en hjælp for andre:

“Jeg kan godt lide at arbejde med at udvikle folks kompetencer og hjælpe dem med at blive det bedste “jeg”, de kan være. Det er fedt at være en ressource for andre. Det, synes jeg sgu, er ret cool”, siger Carl, der mødes af anerkendende nik fra mentorkollegaen Tasia.

Tasia Zabell og Carl Morgan er HF & VUC København Syds nye elevmentorer på Hvidovre-afdelingen.

Elevmentorer kan relatere til problemer på studiet

Hvad enten det er uro i hjemmet, eller en manglende motivation, der volder problemer på studiet, så står Tasia og Carl klar til at komme i gang med arbejdet, og med sig har de det måske vigtigste redskab af alle; evnen til at relatere til de problemer, kursister på KBH SYD kunne have.

Tasia er egentlig uddannet designer og har arbejdet som selvstændig i mange år. Men hun kender godt til følelsen af, at privatlivet overtager studiet:

“Da jeg gik på designskolen, blev mine forældre skilt. Det var en meget hård skilsmisse, så jeg missede mange timer, fik ikke afleveret lektier, fulgte ikke med i timerne, og det endte med en ret dårlig eksamen”, siger Tasia og fortæller, at efterdønningerne fra forældrenes skilsmisse fyldte i mange år efter, og var også medvirkende til, at hun ikke kunne afslutte den HG-eksamen, hun begyndte på efter designskolen.

Jeg har egentlig altid været god til at gå i skole, men det var simpelthen for svært for mig at gennemføre HG'en, fordi der foregik så meget andet, som fyldte.
- Tasia, elevmentor

“Det er først nu, jeg har indset, at jeg godt kan finde ud af at gå i skole”

Carl gik heller ikke den lige vej til HF-uddannelsen. Tidligere har han stået to år i lære som kok, og senest har han taget uddannelsen som konstabel i Forsvaret, hvor han arbejdede med Air and Land Coordination Attacks. Og selvom han på mange måder stortrivedes i militæret, så valgte han at stoppe: “Når man er konstabel, så giver man rigtig meget af sig selv. Man laver hele tiden noget, der er til gavn for forsvaret. Men man får en meget lav løn, og jeg ville gerne udfordre mig selv bogligt. Og på længere sigt får man så meget mere ud af at gå i skole”, siger han.

Men selv om Carl mener, at skolen er lektierne og det hårde arbejde værd, så kan han også huske en folkeskoletid, hvor motivationen var en by i Rusland. Han har nemlig den erfaring til fælles med sin mentorkollega, at skilsmisse i familien kan gøre ondt:

“Mine forældre blev skilt, da jeg var 11, og det medførte, at jeg havde rigtig svært ved at koncentrere mig. Jeg gad ikke skolearbejdet, og det var virkelig ikke en god tid for mig”, fortæller Carl.

“Det er faktisk først nu, jeg har indset, at jeg godt kan finde ud af at gå i skole”
- Carl, elevmentor

Elevmentorer kan noget andet end lærerne

På KBH SYD er der et stort fokus på tiltag, som kan hjælpe elever med at gennemføre de uddannelser, de er begyndt på. Og underviser Nikolaj Jack, hvis opgave det er at støtte og inspirere Tasia og Carl, ser store fordele i, at elever indtager rollen som mentorer:

“Lige nu har vi 32 klassiske mentorforløb på Amager og 22 i Hvidovre, hvor det er en ansat lærer, leder eller studieadministrativ, der er mentor for mentee'en, og det er fantastisk. Men elevmentorerne kender de glæder og udfordringer, der er forbundet med at være studerende fra deres eget liv – her og nu. Det giver dem mulighed for at relatere til deres medstuderende på en helt anden måde end os lærere. Så de kan noget, vi ikke kan”. 

Med vigtige erfaringer i rygsækken går de to elever spændte ind i mentorgerningen, hvor de drømmer om at kunne motivere andre KBH SYD-elever, der er ved at miste motivationen og bøvler med at se pointen med studiet. Elevmentorerne mener, at det ofte handler om at fokusere på, hvorfor man læser og at huske på, hvor man er på vej hen.

“Det er en gave at lære noget. Selvom det også er megairriterende, når man eksempelvis skal aflevere fire opgaver. Det er en sejr på en eller anden måde. At mærke at man gør noget, der giver mening”, siger Tasia.

Kontakt

Kontakt en af elevmentorerne hvis du har det svært med lektierne, lærerne, motivationen eller noget privat som påvirker din hverdag og skolegang. De vil altid lytte. Skriv til:

  • Tasia: tasi0034@kbhsyd.nu
  • Carl: carlmorgan8@hotmail.com