Studieturen var et højskoleophold, og gevinsten blev et styrket fællesskab (og rigtig meget karaoke)

15.11.2019

“Det var sjovt at prøve en masse nye ting sammen på Jyderup. Altså man siger jo aldrig: “Hallo, skal vi lave noget yoga drenge?” Og selvom det ikke lige er noget for mig, så var det fedt nok at gøre sammen”, siger eleven Sabhee.

Skolekammeraten Haris nikker og tilføjer: 

“Jeg kunne sagtens have blevet et par dage ekstra”.

De to drenge er for nylig vendt hjem fra et ophold på Jyderup Højskole med deres respektive klasser - men humøret var ikke lige så højt, da eleverne første gang fik at vide, at turen gik til Vestsjælland.

“I min klasse begyndte folk bare at råbe helt vildt, fordi de var så sure. Og jeg sagde bare: “Jeg skal ikke med til det lort!””, fortæller Sabhee.

På HF & VUC KBH SYD går studieturen ofte til Barcelona, Berlin eller en anden populær europæisk storby. Turen er populær blandt kursisterne, fordi de gerne vil ud at rejse - og ikke mindst opleve nattelivet i andre lande.

Ud over skuffelsen over at se udlandsturen forsvinde ud af billedet, så var eleverne også overbeviste om, at et højskoleophold betød en uges almindelig undervisning - bare et andet sted. 

"Jeg kunne sagtens have blevet et par dage ekstra", siger Haris, som sammen med Sabhee har været på højskoleophold.

Flest muligt skal med på studietur
Lærerteamet bestående af Kate, Stine, Maja, Kathrine og Thomas fik idéen om højskoleopholdet, fordi de gerne ville arrangere en studietur, hvor flest muligt elever havde mulighed for at deltage. Problemet er nemlig, at studieturene til udlandet ofte er dyre, og det betyder i praksis, at det er langt fra alle, der har råd til at deltage. Tidligere er det endda endt med, at kun halvdelen af en klasse deltog, og det strider imod den grundlæggende idé med studieturen.

“Det er en kæmpe gevinst for klassen, hvis alle kommer med på turen, og højskoleopholdet kostede kun 300 kr”, siger underviser Thomas Caspersen.

Han fortæller også, at en anden fordel ved højskoleopholdet er, at elever, der eksempelvis har social angst, kan have lettere ved at forpligte sig til turen:

“På et højskoleophold er der en bagvej ud, fordi man bare kan tage hjem, når man ikke kan holde til det sociale samvær længere. Det kan man ikke lige, hvis det er i udlandet”. 

 

Et fællesrum gjorde forskellen
I ugerne op til turen kæmpede de fem lærere en brag kamp for at få vendt den negative stemning, der herskede. Og med tiden, og særlig pædagogisk snilde, begyndte stemningen at vende.

Sabhee husker tilbage: “Langsomt meldte flere og flere sig til turen, og så tænkte vi, at vi bare måtte få det bedste ud af det”. 

Da dagen for afrejse ankom satte eleverne sig i bussen og kørte mod Jyderup Højskole. Og i modsætning til studieture i udlandet, hvor eleverne myldrer ud i storbyen i deres sædvanlige grupperinger, så viste det sig, at højskolens faciliteter gjorde noget særligt for samværet. 

“På højskolen var der et fællesrum, hvor folk hele tiden var. Nogle spillede uno eller fifa, men fællesrummet havde også en scene. Og så lavede vi sådan noget open mic hver aften, hvor alle næsten var oppe og optræde - jeg var faktisk oppe alle fire dage”, griner Haris. 

Drengene beskriver en tur, hvor sammenhold og godt humør fyldte, og hvor der var mulighed for at lave en masse forskellige aktiviteter - sammen.

"Kom nu! Det bliver ligesom Jyderup!"
Efter turen slapper kursisterne mere af i hinandens selskab, og det har skabt et tættere fællesskab og tryggere læringsmiljø i klasserne. Som lærer kan Thomas også mærke en forskel på undervisningen før og efter højskoleopholdet:

”Hvis du er bange for at lyde dum, når du rækker hånden op, så lader du være, men når du har stået og skrålet karaoke sammen med de andre fire aftener i træk, så er du pludselig mere tryg ved de andre, og det betyder, at du ikke er så tilbageholdende i timerne”, fortæller Thomas om eleverne og tilføjer, at der var flere elever, der blomstrede under de anderledes spilleregler, der herskede på Jyderup Højskole.

Sabhee og Haris beretter også om de positive sociale forandringer. Klassen er virkelig blevet rystet sammen, fortæller de.

“Dem vi ikke snakkede med før, det er faktisk dem, vi snakker mest med nu”, fortæller Haris. 

Og fællesskabsfølelsen rækker ud over klasselokalet: Nogle af kursisterne er gået i gang med at arrangere en sommerhustur til Marienlyst. Eleverne glæder sig meget, og lokker hinanden til med sætningen:

“Kom nu! Det bliver fedt - det bliver ligesom Jyderup!”