Studietur til Bruxelles skabte både relationer og oplevelser

26.10.2018
12 AVU-elever var i Bruxelles i uge 41. Ideen udsprang, da Helle begyndte at arbejde med EU som tema sidste semester. ”Vi er blevet inspireret til en studietur til Bruxelles, fordi vi ser et stort potentiale i, at kursisterne vil få personligt og fagligt udbytte af at arbejde med EU som tema i undervisningen og besøge EU-hovedstaden”.

Noah fra AVU-klassen på Amager var med på studietur til Bruxelles i ugen før efterårsferien. ”Det fedeste ved turen var det tætte sammenhold, der opstod mellem os. Der var altid nogle, man kunne gå tur med i byen og se på butikker og jeg fik købt en fed kasket, og man kunne altid sige, at man gerne ville slappe lidt af og så lægge sig op på sit værelse på hotellet.” Det tætte sammenhold gør, at eleverne efter turen til Bruxelles er blevet trygge og fortrolige med hinanden og nu er endnu mere glade for at gå i skole, for det er rart at have nogle at hilse på og snakke med, når man kommer i skole. Mahlad er helt enig "og når man kommer i skole nu, så er der altid nogle at sige godmorgen til og snakke med", fortæller han.

Turen gav meget læring og mange oplevelser for os, som vi kan bruge videre frem.
- Sanna, AVU-elev

12 AVU-elever var med lærerne Anders, Lone og Helle i Bruxelles i uge 41. Ideen udsprang, da Helle begyndte at arbejde med EU som tema sidste semester. ”Vi er blevet inspireret af en studietur til Bruxelles, fordi vi ser et stort potentiale i, at kursisterne vil få personligt og fagligt udbytte af at arbejde med EU som tema i undervisningen”, fortæller Helle og med et mindre tilskud fra skolen blev muligheden for at opleve EU-hovedstaden Bruxelles på egen krop realistisk for en gruppe AVU-elever.

Pernille synes, at noget af det bedste ved turen var, ”at lærerne stolede så meget på os, at vi fik frihed til selv at styre meget af vores tid. De viste os enormt meget tillid hele tiden, fx til at vi mødte op, når vi skulle. Og det var bare fedt at mærke. Vi havde tid og frihed til selv at bestemme, hvad vi ville meget af tiden, og vi fik lavet nogle gode aftaler med lærerne.” Sanna er enig, men synes også, at ”der var meget læring og mange oplevelser for os som vi kan bruge. Hver gang vi var et sted, så fik vi hele historien om stedet, historien om stedet og hvad der var sket.”

Vi ser et stort potentiale i, at kursisterne vil få personligt og fagligt udbytte af at arbejde med EU som tema i undervisningen suppleret med en studietur til Bruxelles
- Helle, lærer

Elever og lærere besøgte blandt andet Europa-politikeren Christel Schaldemose fra Socialdemokraterne, som har kontor i Bruxelles. Sanna synes, at ”det var fedt at mødes med en politiker og snakke med hende i en time og høre hendes svar. Jeg var ikke altid enig med hende, men det var en fed oplevelse at besøge hende og stille de spørgsmål, som vi havde forberedt.” Og Fie fortæller om turen til MINI Europa, at ”det var det fedeste. Hele Europa var bygget ud i små byer. Det var så flot lavet, og så hørte man de forskellige nationalsange ved de forskellige byer. Det var sjovt.”

Togturen tog 12 timer og så blev gruppen oven i købet ramt af to timers forsinkelse. Men det gav bare en ekstra oplevelse og endnu bedre mulighed for at komme tættere på hinanden. Som Sanna fortæller: ”Det var en bonus at vi også lærte lidt af Tyskland at kende. Vi havde to timers forsinkelse i Köln, men så var der tid til at gå ud og besøge en flot kirke, der lå tæt på stationen, og den var virkelig flot.”

Helle har været AVU-lærer i mere end 10 år og det her var hendes første studietur. ”Jeg var meget spændt på, hvordan turen ville gå, og om gruppen ville klare det og komme til at fungere som gruppe. Blandt andet frygtede jeg hele køreturen derned i tog, men undervejs lærte de hinanden rigtig godt at kende og fik endda også lavet opgaver sammen i toget, så alt gik efter planen både på den lange køretur derned og også hele planen dernede. Det var bare en god studietur”.

"Tak til alle lærerne og skolen, som fik denne her tur op at blive til virkelighed", siger Sanna på vegne af alle eleverne, der var med.

Det var fedt, at lærerne stolede så meget på os, at vi fik frihed til selv at styre meget af vores tid.
- Pernille, AVU-elev