Skole-avis om et nyt liv i Danmark

01.11.2018
DSA-G-klasserne (Dansk som andetsprog på G-niveau) har fået til opgave at lave en fælles avis, hvor de har skrevet og fortalt om deres nye liv i Danmark.

Skole-avis om et nyt liv i Danmark

Høfligheden i Danmark, Har tørklæde noget med danskhed at gøre? Hvordan kan du hjælpe i dit lokalområde? Hjælpe ældre mennesker, Teamwork, Lov om håndtryk, Frivilligt arbejde, Smartphones, Min historie.

Det var nogle af emnerne, som DSA-kursisterne valgte at skrive om i KBH SYDs første skoleavis BLAND DIG, som udkom i sidste uge. I første om gang på Hvidovre-afdelingen. Det er stærke fortællinger, kloge betragtninger og nysgerrige spørgsmål, der folder sig ud i kursisternes tekster. Eleverne i vores DSA-klasser (Dansk som andetsprog) har nemlig brygget på noget stort den seneste tid. De har fået til opgave at lave en fælles avis på tværs af holdene, hvor de selv har skrevet og fortalt om deres nye liv i Danmark. 

Fx skriver Alexander følgende i artiklen om høflighed: "Mange mener, at folk fra mellemøsten er uhøflige. Men vi misforstår hinandens signaler og når vi mener, at høfligheder at give hånd og sige hej. Så mener de, at man er mest høflig, når man lægger hånden på hjertet og bukker blidt. Høflighed er forskelligt fra land til land, fra familie til familie og fra person til person." 

Hannah reflekterer over danskhed. Hun skriver: "Mange kristne mener, at tørklædet ikke bør bæres, da det ikke symboliserer danskhed og de føler det er en undertrykkelse af kvinder. Jeg ser bare ingen form for undertrykkelse, da det ikke er noget jeg personligt er blevet påduttet til (...) i virkeligheden er det politikerne, som undertrykker os, og tager vores ytringsfrihed ved at sige, at vi skal smide tørkslædet:"

Vi er glade for at bo i Danmark, fordi Danmark har et godt system. I Danmark har mange muligheder for at arbejde og der er undervisning til alle mennesker, som kommer
- Naeem fra Pakistan og Mina fra Afghanistan
Eleverne har igennem hele projektet været meget ærlige omkring deres oplevelser med integration og at starte et nyt liv i Danmark. De har været imponerende gode til at dele ud af deres liv, og også fortælle ærligt om de problemer, de har haft.
- Fadime, AVU lærer

Projektet med skoleavisen er sat i søen som en del af skolens medborgerskabsprojekt, og har haft som formål at give eleverne muligheden for, at fortælle om deres oplevelser og udfordringer med at integrere sig i det danske samfund. "Mange af eleverne har været meget ærlige og skrevet om de personlige og private udfordringer, de har mødt, når man er rigtig glad for at bo i Danmark, og på samme tid har problemer med at integrere sig og lære det danske sprog", fortæller AVU-lærer Fadime. 

Et lærerigt forløb med fokus på de personlige historier

Eleverne på DSA-G-holdene var fra starten spændte og nysgerrige på det nye projekt, og det tog dem heller ikke lang tid, at blive enige om projektets overskrift: "Vores nye liv i Danmark". Fadime fortæller, at projektet på ingen måde har været svært for eleverne. Tværtimod har de været rigtig gode til at åbne op og dele ud af deres oplevelser og fortælle ærligt om den process, de har haft med deres integration i Danmark. "Nogle af dem har været igennem nogle svære perioder og haft det lidt psykisk svært med at komme til Danmark og starte et nyt liv, og flere beskriver, at det har været stressfyldt at komme til Danmark fra det land, de oprindeligt kommer fra" fortæller Fadime. 

Fadime er til gengæld ikke i tvivl om, hvad eleverne har lært af at være en del af projektet med at skrive de personlige tekster til skole-avisen. "De har lært meget af at dele ud af deres egne historier. De har virkelig lært, at selvom alle har en forskellig baggrund og en forskellig historie, så er vi alle sammen på en eller anden måde flettet ind i hinandens liv", fortæller Fadime.

Tilfredshed med det endelige produkt

Målgruppen for avisen er alle skolens andre elever, og den vil derfor blive distribueret på skolens to afdelinger. Her vil eksemplarer af avisen blive udleveret i alle klasser, så alle elever på KBH SYD har mulighed for at læse avisen og høre DSA-G-elvernes personlige fortællinger.

Det har været et meget elev-bårent projekt. Og det, at eleverne selv har været med i hele processen fra at finde på emnet, skrive historierne og til sidst sidde med den trykte avis i hænderne, har medvirket til læringen undervejs i projektet. "De har virkelig syntes, at det har været fedt at sidde til sidst med det færdige produkt. At kunne holde den fysiske avis i hånden til sidst, som de selv har været med til at lave, gjorde dem stolte", fortæller Fadime. 

Fadime er meget glad og tilfreds med både forløbet og det færdige produkt. Hun er specielt stolt af sine elever, fordi de har turdet åbne sig op og fortælle om sig selv. Og ifølge Fadime er det lige netop det, at historierne handler om dem selv, der gør, at det har været nemt for eleverne at skrive dem. "Det jeg er mest glad for omkring det her projekt er, at de bare har været hud-ærlige hele vejen igennem. Både omkring deres start i Danmark, på sprogskolen og her på skolen, og så skal man huske at de samtidig har en familie derhjemme, som de jo også skal passe, samtidig med at de passer deres skolegang. Det er meget imponerende, hvad de klarer" fortæller Fadime.