Lufthavnsansatte lærte fransk på seks uger: tog på restaurant og lærte grammatik

06.07.2020

"Je peux voir le menu, s'il vous plaît"
(Fransk og betyder: "Må jeg se menukortet?").

Sådan lød det blandt andet, da Dagmar Steensen underviste en gruppe lufthavnsansatte i fransk tidligere på året. 

“Et sprog holdes i live ved alt det, der er udenom. Musikken, maden, kulturen - det er det, der får sproget til at leve”, fortæller fransklærer Dagmar Steensen.

Derfor har hun i sin franskundervisning af et erhvervshold lagt lige så stor vægt på restaurantbesøg, byvandringer og vinmenuer, som hun har på at terpe fransk grammatik og indlæringsmetoder.

Et kort intensivt franskkursus blev en succes

Tidligere på året afsluttede et hold af voksne lufthavnsansatte et seks ugers intensivt kursus i fransk på KBH SYD. For Dagmar Steensen var det første gang, hun kørte et så intensivt kursus, og hun indrømmer gerne, at hun i starten var nervøs for, om eleverne kunne nå at lære fransk på så kort en periode.

Men undervejs blev det tydeligt for hende, at eleverne godt kunne klare mosten - selvom skolebænken for langt de fleste af dem var en gammel bekendt. Og Dagmar er i ikke i tvivl om, at succesen skyldes et stramt tilrettelagt forløb med blik for sprogundervisning som helhed. Konkret handler det om at skabe den bedste læring for eleverne gennem kreativ undervisning, sjove faglige afbrydelser og gode personlige relationer.

Kunne du tænke dig at efteruddanne dig? Læs mere her

Je voudrais demander le coque au vin"

For Dagmar er det vigtigt at undervise eleverne i den franske kultur, fordi hun mener, sproget ikke rigtig eksisterer uden. Derfor var eleverne ude og spise - på den måde kunne de øve den praktiske del af sproget og samtidig få en fornemmelse af den franske kultur.

“Vi var ude og spise på en fransk restaurant, og det var simpelthen en succes uden lige! Eleverne hyggede sig sådan, og vi havde trænet menukortet og vinkortet op til aftenen, og de lærte, hvordan man bestiller på franske restauranter”
- Dagmar Steensen.

Det indebærer både ordforråd og kendskab til fransk kutyme, og det gav også anledning til rigtigt at lære tallene udenad. Holdet havde forberedt sig meget op til udflugterne, og det hele skulle stå sin prøve i samtalen med restaurantens personale:

“Jeg havde aftalt med tjeneren, at han skulle tale lidt langsommere, så fik de bestilt på fransk og snakket lidt med ham, og de forstod det hele”, siger Dagmar.

“Tænk, at folk er så glade for at lære sprog”

Kurset afsluttede med fine karakterer hos eleverne og glade miner hos fransklæreren - ikke mindst på grund af de gode oplevelser:

“Jeg synes, det var fantastisk at møde nogle voksne erfarne mennesker, som er helt vildt forskellige fra hinanden og fra mig. Det var virkelig spændende og meget forfriskende!”, siger Dagmar Steensen.

At lære fransk på seks uger var bestemt ingen badeferie, men Dagmar går fra det intensive kursus med stort gåpåmod. Hendes tilgang til undervisning, hvor kultur og fælles oplevelser går hånd i hånd med mere klassisk sprogundervisning, bar frugt. På trods af kursets korte varighed, står hun tilbage med særlige to positive indtryk:

“Det første er det faglige: Jeg synes, det er formidabelt, at det har kunnet lade sig gøre på de her seks uger, og at eleverne kom ud med så høje karakterer. Det andet var det menneskelige: Tænk, at folk er så glade for at lære sprog. Det giver energi og pondus”, fortæller en stolt Dagmar.

Vil du og dine kollegaer tage et virksomhedskursus? Læs mere her

Om virksomhedskurser

  • Eleverne er på arbejdsmarkedet

    Eleverne er voksne mennesker på arbejdsmarkedet, som ønsker at lære fransk på B-niveau.

  • Til gavn for både arbejdsplads og ansat

    Deres arbejdsgivere har givet dem orlov i seks uger til et intensivt franskkursus, fordi franskkundskaberne både kan komme elever og arbejdspladsen til gode. 

  • Lærerne hjælper dig tilbage i skoleånden

    Det er ofte længe siden, eleverne sidst har været i skole, og det tager lærerne højde for i undervisningen.