HF Sportsklassen på mini højskoleophold

05.12.2018
At være højskole-elev handler i høj grad om at være at dyrke fællesskabet, gøre ting sammen, vise hensyn og respekt og at have det godt og sjovt med hinanden.

Ligegyldigt om man er den bedste eller dårligste

HF Sportsklassen fra Hvidovre-afdelingen er på tre dages ophold på Gerlev Idrætshøjskole i denne uge. 19 elever og lærerne Søren S. og Nina på Gerlev er af sted fra tirsdag morgen til torsdag eftermiddag og får prøvet kræfter med højskolelivet.

De bliver undervist af Søren og Nina, af nogle af lærerne på højskolen og også af nogle af eleverne på højskolen. ” De samarbejdet om at lave ting vores elever fx i fodbold, hvor de fordeler træningen af os mellem højskolelærere og højskole-elever. Det er fedt at det er en blanding”, fortæller Alexander fra sportsklassen.

Line, som også er næstformand i elevrådet, synes også, at det er fedt at være på højskole med klassen: ”Det er fedt, fordi vi lærer nogle nye måder at gå ind i tingene på. Her er der fokus på at have det sjovt og ikke så meget i at blive den bedste. Det er fuldstændig ligegyldigt, om man bliver den bedste eller dårligste, alle er lige når man leger.”

Fokus på at lege 

På idrætshøjskolen er der en anderledes måde at udføre idræt end den, man normalt møder, og det mærker både elever og lærere. ”Her på højskolen er der fokus på den legende tilgang til idræt. Vi har bl.a. dyrket yoga og kreativ bevægelse, hvor man bruger kroppen til at udtrykke sig på forskellige måder”, fortæller Søren.

Eleverne har bl.a. øvet sig i at lave statuer med kroppen, en øvelse som går ud på, at en person skulle lave linjer og den anden person lave cirkler rundt omkring – med kroppen. Ifølge Søren, er eleverne blevet mere kropsbevidste ved at arbejde på denne her kreative måde med leg og bevægelse og den legende tilgang. ”De lærer at bruge idrætten til noget sjovt i modsætning til at bruge idrætten til noget præstationspræget, såsom at blive stærkere, hurtigere, bedst til noget. Her handler det først og fremmest om at have det sjovt med at bruge kroppen”, fortæller Søren.

Her på højskolen er der fokus på den legende tilgang til idræt. Vi har bl.a. dyrket yoga og kreativ bevægelse, hvor man bruger kroppen til at udtrykke sig på forskellige måder
- Søren, idrætslærer

Den danske højskole-kultur handler om dannelse

Formålet med minihøjskole-opholdet er dels at arbejde med idræt og bevægelse på måder som ikke er mulige hjemme, men også at eleverne skal ud og opleve den verden og den kultur, der florerer på de danske højskolerne. At være højskole-elev handler i høj grad om at være at dyrke fællesskabet, gøre ting sammen, vise hensyn og respekt og at have det godt og sjovt med hinanden. Men det indebærer også, at man tager et personligt ansvar, at man står op til tiden, møder til tiden, rydder op efter sig selv, og hjælper til når der er brug for det.

Line kan godt lide højskolelivet. Hun synes, at ”det er en god indstilling at man rydder op efter sig ligesom hvis man var derhjemme, og så gør man det sammen, man hjælpes ad hele tiden og det betyder, at selvom det er sure pligter som at vaske gulv og vaske borde af, så bliver det sjovt alligevel, fordi man gør det sammen.”

”Den danske højskoletradition er en hjørnesten i den danske dannelseskultur”, mener Søren, og ”mødet med højskolelivet er også en øjenåbner for mange af vores elever, fordi eleverne på højskolen er nogle, der ikke nødvendigvis går der for at få en uddannelse, men derimod for at blive mere menneskeligt dannet.” Den generelle danske dannelsesproces/dannelseskultur er i høj grad forankret i højskolerne. Der er fælles morgenmad, morgensamling, morgensang og før frokost er der altid nogle der siger noget om maden og orienterer om fælles beskeder. Og der er ikke nogen der tager mad, før de har sunget og lyttet på informationer.

Klassen har fået et meget bedre sammenhold heroppe, fordi vi har overvundet nogle grænser hos os selv og hinanden. Den her tur har gjort at vi står stærkere som gruppe, og vi er blevet modigere over for hinanden.
- Alexander fra sportsklassen

På højskolen opsøger man fællesskabet

Ifølge Søren er mange af dem, der vælger at gå på højskole i Danmark, unge mennesker der aktivt opsøger det fællesskab, og det sociale ansvar, der ligger i at være sammen med andre mennesker (som man ikke kender i forvejen) 24 timer i døgnet i en periode af sit liv. "Det er fedt, at vores elever kommer ud og møder den verden og får øjnene op for den mulighed, der ligger i at tage et højskole-ophold", fortæller Søren.

Line har fået et positivt syn på højskolelivet. "Det er en fed måde at starte dagen på med fælles morgenmad og fællessang. I morges var der en quiz, og så får man et smil på læben. Man kan mærke at der er et stærkt fællesskab her, med meget socialitet og så kan man mærke, hvor tæt folk er på hinanden. Det er fedt".

Alexander oplever, at klassen har fået ”et meget bedre sammenhold heroppe, fordi vi har overvundet nogle grænser hos os selv og hinanden. Den her tur har gjort at vi står stærkere som gruppe, og vi er blevet modigere over for hinanden”. For eksempel skulle alle deltage i dans, hvor eleverne skulle have fysisk kontakt med hinanden, hvilket godt kan være angstprovokerende, men heroppe, ”tog folk det med et kæmpesmil og sagde bare ’lets do it’ i stedet for at komme med alle mulige dårlige undskyldninger.”

Line mener også, at allerede efter første døgn på højskolen skete der noget med hendes klasse. ”Bare det at overnatte sammen, så sker der noget nyt, vi åbner os mere for hinanden, snakker med flere som vi ikke plejer, og får knækket nogle barrierer mellem os, og det ville ikke være sket hjemme på skolen”.

Læs mere om HF Sport her