Elever i dialog med journalist: “Det giver et fedt perspektiv fra den virkelige verden”

21.11.2019
To HF-klasser har netop haft besøg af journalist Mathilde Graversen i forbindelse med nyhedsforløbet i danskfaget. Det gjorde undervisningen mere virkelighedsnær for eleverne, ligesom Mathilde Graversen fik mulighed for at møde de unge ansigt-til-ansigt.

“Jeg kan godt lide at høre fra en, der har oplevet det, vi taler om på klassen. Lærerne og vi studerende har jo kun læst om journalistik, men Mathilde er jo journalist. Det er hendes job. Så det giver et fedt perspektiv fra den virkelige verden”.

Sådan lyder det fra eleven Abir, som sammen med sine klassekammerater netop har haft et nyhedsforløb, hvor de lærte om nyhedskriterierne, journalistik og mediernes rolle i samfundet.

Som et element i undervisningen har lærerne Tine og Ida inviteret journalist Mathilde Graversen forbi for at holde et oplæg for eleverne og høre, hvad de tænker om journalister og medier. 

Mathilde Graversen har i øjeblikket orlov fra sin stilling på avisen Berlingske for at lære om konstruktiv journalistik som fellow på Constructive Institute ved Aarhus Universitet. I den forbindelse møder hun både borgere og eksperter for at få deres syn på medierne i dag.

Eleverne var meget engagerede under besøget fra journalist Mathilde Graversen.

Eleverne diskuterede nyhedskriterier med journalist

“Hvad synes I om medierne?”, spørger Mathilde Graversen ud i klassen.

“Jeg synes, der bliver skrevet meget negativt om indvandrere. Det er fucked up”, svarer en elev. 

En anden mener, at medierne skaber et fjendebillede mellem borgere med en etnisk dansk baggrund og borgere med en ikke-vestlig baggrund. 

Forud for besøget har eleverne beskæftiget sig en del med nyhedskriterierne på et teoretisk plan. Kriterierne en klassisk nyhed skal opfylde væsentlighed, identifikation, sensation, aktualitet og konflikt. I klassen danner de baggrund for en faglig diskussion om nyhedskriteriernes anvendelse ude i virkeligheden - særligt på udlændingeområdet.

For bliver nyhederne for negative, når vi hører om kriminalitet, ekstremister, skyderier, bilbrande og arbejdsløshed?

“Skal vi hellere bare ignorere, når der sker noget negativt? Hvad synes I?”

Det starter en spændende samtale i klassen, som ifølge eleven Abir normalt kan være lidt stille.

“Mathilde fik virkelig sat gang i diskussionen i klassen. Det var som om, hun åbnede samtalen op”, siger Abir. 

Efter et par input fra eleverne konkluderer Mathilde Graversen dog selv, at journalister ikke må ignorere negative hændelser, men at de måske istedet skal forsøge at skrive mere nuanceret om det, der sker. 

Hun fortæller, at der inden for den konstruktive journalistik er fokus på, at nyheder skal være mindre sensationsprægede og konfliktfyldte - og i højere grad pege frem mod en løsning.

At mødes ansigt til ansigt gavner både elever og journalist

På KBH SYD arbejder underviserne med aktivt medborgerskab, og derfor fylder målet om, at eleverne skal være aktive, initiativrige og deltagende medborgere i alle fag. I den forbindelse mener underviser Tine, at nyhedsforløbet i danskfaget er uundværligt:

“Journalistik er vejen til medindflydelse, for hvis man ikke følger kritisk med i medieverdenen, kan man ikke tage nuanceret stilling til de mange holdninger, man møder i dagligdagen. Det er vigtigt at vide, at der ikke er en objektiv sandhed, men mange mange forskellige vinkler på samme sag - og ind i mellem gælder det om at finde sit eget oplyste standpunkt”, siger hun.

Og det har været øjenåbnende for eleverne at have om nyhedsforløbet. Særligt på grund af besøget fra Mathilde, fortæller Abir.

“Det var fedt at høre, at der er ved at ske en forandring med journalistikken. For eksempel med nyhedskriterierne. Jeg anede slet ikke, at journalister selv tænker over nogle af de ting, jeg selv har lagt mærke til. Det er fedt at vide”, siger hun.

Også journalist Mathilde Graversen tager hjem med en positiv oplevelse i rygsækken. Besøget hos KBH SYD har bekræftet hende i, at journalister har et stykke vej igen, før de får skabt en ordentlig tillid og forståelse for deres fag. Og det, at mødes ansigt til ansigt og have en åben snak, er, ifølge Mathilde Graversen, et skridt i den rigtige retning.

“Jeg synes, eleverne har været søde og lyttende - og de er kommet med nogle gode inputs! De virkede meget engagerede, og det var tydeligt, at journalistik virkelig interesserede dem”, siger hun.