Elev: “Jeg er så glad for at være tilbage på skolen!”

22.04.2020

I mandags vendte 130 elever tilbage til vores to skoleafdelinger efter en lang periode med virtuel undervisning. Eleverne er glade for at være tilbage, men synes også, at det er mærkeligt at gå rundt på en næsten tom skole.

 

Hver klasse har sin egen indgang, sit eget store klasselokale og et specifikt udeområde til at nyde solen i pausen. Gangene er tomme, der er små håndspritdunke på bordene, og overalt er der klistermærker, der minder både personale og elever om det vigtige budskab: “Hold afstand!”.

Det hele er i stor kontrast til det liv og den energi, eleverne plejer at fylde både skolen i Hvidovre og i Tårnby med. Størstedelen af KBH SYD’s studerende sidder stadig derhjemme og modtager virtuel undervisning, men 2. års eleverne fra den 2-årige HF har fået lov til at vende tilbage til skolen. Hverdagen er dog pludselig præget af mange flere regler:

“Lærerne er virkelig gode til at holde styr på alle reglerne. De minder os hele tiden om, at vi eksempelvis skal holde afstand og ikke deles om de opgaver, vi får udleveret på papir”, fortæller Haura (tv), som læser en HF Science + på Hvidovre-afdelingen.

Klassekammeraten Narmin føler også, der er styr på rammerne, men tilføjer også hvor mærkeligt det hele føles.

“Jeg er så glad for at være tilbage på skolen! Men det føles ret mærkeligt, fordi skolen er så tom, vi sidder så langt fra hinanden i klasserne, og man hele tiden skal huske at holde afstand til alle”, fortæller Narmin, som læser en HF Science + på Hvidovre-afdelingen.

For Tine Hansen, som er HF-underviser, var omvæltningen også stor:

“Først følte jeg, at jeg skulle arbejde i et top security fængsel på grund af afstandene, og hvor tomt her er. Men nu synes jeg, det er lidt mere naturligt at overholde reglerne, og så er det bare helt vildt dejligt, at vejret er så mega godt, så man også kan komme lidt ud”.

Den virtuelle undervisning er en udfordring

Selvom den nye hverdag på skolen føles sær, er det alligvel bedre end den virtuelle undervisning, der har udgjort skolen siden den 12. marts, da landets skoler blev lukket ned. Det mener både Narmin og Haura:


“Det har været forfærdeligt! Jeg synes, det har været svært at motivere sig selv til at lave opgaverne”, siger Haura, mens Narmin nikker og derefter tilføjer:

“Det var jo fedt, det kunne lade sig gøre med virtuel undervisning, men det har virkelig været svært at følge med”.

Selvom Tine synes, eleverne har klaret udfordringerne godt, var det alligevel også en stor lettelse, da hun modtog meddelelsen om at kunne vende tilbage til det fysiske klasselokale.

 “Jeg blev meget glad. Fordi det er ikke det samme, når man ikke kan ses. Man mangler den der hyggekontakt med eleverne, som opstår, når man er i rum sammen. Det er vigtigt for undervisningen, fordi det giver noget helt andet. Det er den dynamik, som kan være svær at skabe på Google Meet (red. videosamtaleform)”, siger hun. 

Eleverne sidder med to meters afstand i store lokaler, der normalt bliver brugt som fællesarealer.

Bekymring for karakterer og studenterkørsel

Lige nu nyder eleverne at se hinanden igen, men selvom de har savnet hinanden er det ikke det, der har fyldt mest for Narmin og Haura. Eleverne skal afslutte deres HF til sommer, og derfor har coronavirussen ramt ned i et af de mest travle skoleperioder. Derfor fylder tanker om både karakterer og studentertid meget for de studerende.

“Jeg kan ikke lade være med at føle, jeg har lært mindre i denne tid, så jeg er ret bekymret for mine karakterer, og hvordan mit eksamensbevis kommer til at se ud”, siger Narmin. 

Og netop eksamensbeviset hænger for mange studerende sammen med den festtid, der normalt følger afslutningen på en HF. Men også denne er præget af store forandringer. Lige nu tvivler eleverne på, at de kan holde eksempelvis studenterkørsel.

“Der har været lidt tale om at aflyse den, men nu er vi vist kommet frem til at udskyde den. Vi håber i hvert fald virkelig på, at vi kan fejrer det hele senere på året”, siger Haura.