Idas 10 gode eksamensråd
Nyhed

Den mundtlige eksamen - 10 gode råd

Skal du til eksamen lige om lidt? Fortvivl ikke. Der er hjælp at hente i HF-lærer Idas 10 eksamensråd til mundtlig eksamen.

De 10 eksamensråd:

HF-lærer Ida giver her 10 gode råd til den mundtlige eksamen. Og inden du læser videre, vil hun faktisk anbefale at du kun vælger 3-4 råd fra denne liste, og fokuserer på dem. Så gør du det simpelt for dig selv og du gør det nemmere at huske rådene. 

1) Førstehåndsindtryk 

Lav en god entré. Hils på din lærer og censor. Kig dem i øjnene og smil imødekommende. Du kender ikke din censor, og det giver et godt indtryk, når du hilser pænt. 

2) Kom godt fra start

En god start vil sætte gang i en positiv cirkel, der kan bære dig gennem eksamenen. Tag derfor ordet, og vis, at du har styr på stoffet. Når du skal præsentere dit oplæg, så start evt. med en disposition, hvor du fortæller lærer og censor, hvad du har planlagt at gennemgå. På den måde får du en god start, og lærer og censor kan hjælpe dig på vej, hvis du skulle gå i stå. Hvis nervøsiteten blokerer, sig det højt, lad vær med at skjule det - for det kan såmænd godt ses alligevel. At formulere angsten hjælper med at dæmpe den. 

3) Sæt dig rank på stolen med fødderne solidt plantet i gulvet

Ret dig op i stolen, sæt begge fødder helt i gulvet og mærk, at du har god kontakt til stolen. Når man er nervøs, sidder man typisk og krummer sig sammen sig på stolen, mens fødderne hviler på tæerne. Dette smitter af på følelserne og gør dig mere nervøs. En god og stærk holdning udstråler selvsikkerhed og overskud.

4) Kig både censor og din lærer i øjnene

Hold øjenkontakt med både lærer og censor under eksaminationen. Ofte har vi en tendens til kun at tale til den ene part, men så mister du den andens opmærksomhed og interesse. En god øjenkontakt signalerer selvtillid og fagligt overskud. Du må gerne orientere dig i forhold til din disposition og stikord - men lad være med hele tiden at holde øjnene på papiret. 

5) Tal med gennemslagskraft

Hvis du leverer dine budskaber med kraft i stemmen, virker du overbevisende og fagligt kompetent. Det gør heller ikke noget, hvis du sætter lidt fart på stemmebåndet. Forskning viser, at vi vurderer folk, der taler lidt hurtigere end gennemsnittet, til at være mere intelligente. Hvis du omvendt taler meget lavt og langsomt til eksamen, bliver modtageren usikker på, om du virkelig ved, hvad du taler om. Det vigtigste er stadig, at det, du siger, er relevant.

6) Eksamen er en samtale

Det er godt at lave en struktur for sin fremlæggelse. Men det er vigtigt, at du ikke går i panik, hvis samtalen tager en drejning, du ikke havde forudset. Det vil sandsynligvis ske, da man aldrig på forhånd kan planlægge, hvordan en eksamen præcist kommer til at forløbe. Husk dig selv på, at en eksamen er ligesom en samtale mellem to eller flere personer. En eksamen udvikler sig i takt med det, der sker, ligesom en snak med en ven eller veninde. Her ved du heller ikke på forhånd, hvordan samtalen kommer til at udvikle sig. Du lytter til din ven, tænker over, hvad der bliver sagt og derefter svarer du eller stiller et spørgsmål tilbage. Sådan skal du også gøre til eksamen.

7) Pauser

Husk, det er en naturlig del af almindelige samtaler, at man holder en pause for lige at tænke sig om. Hvis du har brug for en tænkepause, så sig det. Du kan eventuelt tænke højt i situationen. Det viser blot, at du reflekterer over spørgsmålet. 

8) Forstår du ikke spørgsmålet?

Hvis du ikke forstår et spørgsmål, bed din lærer eller censor om at omformulere det. Som oftest kommer der nogle yderligere stikord, som kan lede dig i den rigtige retning. Hvis du stadig er i tvivl, forsøg at svare alligevel. Måske er det rigtigt, eller måske kan du lede samtalen hen på noget, du ved mere om.  Husk på, at nogle forkerte svar ikke ødelægger din samlede præstation!

9) Du kan det, du kan

Koncentrér dig om at formidle alt det, du kan, frem for at tænke på det, du ikke kan. Hvis det er muligt, så prøv at styre samtalen i den retning, du ønsker.  Skulle det ske at du laver en fejl, så tag det med ro. Ret fejlen (hvis muligt) og tal videre om noget du kan, og har øvet dig på. Det er det, du kan, som din lærer og censor bedømmer dig på. Fortæl dig selv, at det nok skal lykkes. Acceptér samtidig, at alt ikke vil lykkes perfekt.

10) Husk at censor og lærer er dine medspillere! 

Lad vær med at give op. Husk, at lærer og censor også er der for at hjælpe dig med at få en god eksamensoplevelse og opnå en så høj karakter som muligt.

Hvis det er svært alligevel, så husk at KBH SYD ofte holder eksamensworkshop i forbindelse med eksamensterminen. Tjek Edulife