Basisklassen samler penge ind i tværfagligt projekt i samarbejde med Danish Muslim Aid

07.06.2021

I Basis-klassen er kursisterne sammen med deres lærer Fareeha i gang med et spændende tværfagligt projekt om velgørenhed i IT og matematik. De kommer vidt omkring it, dansk kultur, velgørenhedsarbejde, køb og salg, indsamlinger, reklamer og samarbejde med eksterne.

Eleverne er, i samarbejde med Danish Muslim Aid, i gang med en indsamling til forældreløse og udsatte børn. Indtil videre har de samlet knapt 2000 kr. ind.

”Jeg er så stolt af, at vi allerede har samlet så mange penge ind, og det er ene og alene kursisternes fortjeneste”, fortæller Fareeha, it- og matematiklærer i basisklassen

Fareeha startede det tværfaglige projekt, mens der var corona-hjemsendelse og virtuel undervisning, men projektet tog virkelig fart, da eleverne kom tilbage til fysisk undervisning. Hun fortæller: ”Emnet velgørenhed blev besluttet af kursisterne. Mange af dem brænder for at hjælpe andre mennesker og næstekærlighed ligger mange af dem tæt på hjertet, derfor var det oplagt at lave et projekt om velgørenhed”. Mange af skolens elever er muslimer, og velgørenhed er et vidt udbredt fænomen i den muslimske kultur. Lige så snart Fareeha introducerede emnet og foreslog en indsamling, sprang flere af eleverne til. I velgørenhedsprojektet var det et stort skridt at gå fra emnet velgørenhed til forståelsen af, hvad en velgørenhedsorganisation er, og hvordan man sender en mail til en ekstern organisation. ”Det var sjovt at se, hvor svært det var bare at få sendt den første mail til velgørenhedsorganisationen Danish Muslim Aid, og hvordan man svarer tilbage, men virkelig også dejligt at se hvor ivrige eleverne var for at lære at kommunikere på en konstruktiv måde med eksterne”.

 Udover at få trænet det danske sprog i kommunikationen med eksterne, fik eleverne virkelig sat gang i it-kompetencerne gennem projektet, ”fx da kursisterne fik til opgave at lave en reklame for deres indsamling og fx skulle indsætte et billede i deres reklamer for indsamlingerne, forklarede jeg dem om copyright, og hvordan man finder gratis billeder via google, det var der mange, der ikke vidste noget om”, fortæller Fareeha. Men også de kreative kompetencer er sat i spil, fx da en af kursisterne, som er fra Syrien og har fået annulleret sit ophold i Danmark, har lavet en tegning af sig selv og brugt til sin reklame. Eleverne reklamer for indsamlingen til forældreløse og udsatte børn hænger nu rundt omkring på gangene på skolen for at inspirere andre elever og medarbejdere til at bidrage.

"Kursisterne fik til opgave at lave reklamer for deres indsamling, og de er så blevet hængt op rundt omkring på gangene på skolen."
- Fareeha, lærer

Tingene, de sætter til salg, har de selv lavet, eller re-designet, som fx er tilfældet med et par sko, som er blevet malet på og så sat til salg. Og havde det ikke været corona-tid, så var der flere, der ville have bagt kager og sælge for at få penge ind til indsamlingen til forældreløse børn.

De fleste af Fareehas kursister på basis-holdet har en anden baggrund end dansk. ”Jeg tænker altid medborgerskab ind i undervisningen. Med de tosprogede kursister arbejder jeg meget med, at de skal ’lære’ eller opdrages til at gå i en dansk skole. Og ordet ’opdrages’ er ikke et negativt ord i denne sammenhæng. Man kunne også kalde det ’integreres’, men personligt er jeg ikke så glad for det ord, for det antyder, at der er noget bestemt de skal lære. Men der er så mange ting man ikke ved, når man kommer fra et andet land.” For eksempel at man går til højre, når man går forbi andre og det danske cpr-nummer-system med lige og ulige numre for kvinder og mænd.

Fareeha har også en anden bagtanke med praksisprojektet ’velgørenhed’. Mange af Fareehas elever har meget at bøvle med i deres liv og en tung bagage med sig med voldsomme historier, men ifølge Fareeha, så er det sådan, at når man går i gang med at hjælpe andre, så letter det på ens eget tungsind.  

Er man interesseret i at være med til at støtte klassens indsamling til forældreløse børn, så kan man støtte via MOBILEPAY på 53201, mærke ”FUB”.

Derudover har eleverne taget initiativ til en salgsbod med udstilling af ting, de har sat til salg for at samle flere penge ind til deres velgørenhedsprojekt. Tingene har de selv lavet, eller re-designet.
"Alle eleverne er med i velgørenhedsprojektet og det her er første, men bestemt ikke sidste gang, vi laver sådan et tværfagligt projekt"
- Fareeha, lærer